مدیریت کسب و کار

✔️ گردآوری و تولید محتوا در زمینه توسعه مهارتهای مدیریت کسب و کارها

مدیریت کسب و کار

✔️ گردآوری و تولید محتوا در زمینه توسعه مهارتهای مدیریت کسب و کارها

گوریل نامرئی

پنجشنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۵۲ ب.ظ

دو محقق به نامهای کریستوفر چابریس و دانیل سیمونز فیلم کوتاهی از دو تیم در حال بازی بسکتبال ساختند. اعضای یک تیم لباس مشکی به تن داشتند و تیم دیگر لباس سفید پوشیده بودند.

 این دو محقق از افراد زیادی خواستند فیلم را تماشا کرده و با دقت تعداد پاس های تیم سفید پوش را شمرده و آن را اعلام کنند.

 در نیمه های فیلم ، زنی که لباسی به شکل گوریل پوشیده است ظاهر می شود و از وسط زمین بازی عبور می کند؛ با مشت به سینه اش می کوبد و رد می شود. گوریل به مدت ۹ ثانیه در فیلم دیده می شود.

 از هزاران نفری که این فیلم را دیدند و از آنها خواسته شده بود تعداد پاس های تیم سفید را بشمارند، بیش از نیمی از آنها متوجه حضور گوریل در فیلم نمی شوند!  و تمام افراد دیگری که فیلم را دیده و به آنها هیچ وظیفه ی خاصی محول نشده بود ، همگی گوریل را دیدند. 

 نکته جالب تحقیق این بود که تماشاگرانی که گوریل را ندیده بودند اطمینان کامل داشتند که هیچ چیز غیرعادی در فیلم نبوده و اصلا گوریلی وجود نداشته است!  آنها حتی تصور نمی کنند که چنین اتفاق مهمی را از دست داده باشند! 

🔺

تمرکز عمیق بر روی یک موضوع حتی در حالتهای عادی می تواند افراد را عملا کور کند ؛

تحقیق گوریل نامرئی دو حقیقت مهم را درباره ذهن ما نشان می دهد :

🔹 ما ممکن است در مقابل بدیهیات کور باشیم و آنها را نبینیم. 

🔹 ما ممکن است در مورد کوری خودمان نیز کور شویم. 


برگرفته از کتاب "تفکر؛ سریع و کند" نوشته دانیل کانمن برنده جایز نوبل اقتصاد در سال 2002

۹۶/۰۹/۲۳
حسن مهرورز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی