گوریل نامرئی
دو محقق به نامهای کریستوفر چابریس و دانیل سیمونز فیلم کوتاهی از دو تیم در حال بازی بسکتبال ساختند. اعضای یک تیم لباس مشکی به تن داشتند و تیم دیگر لباس سفید پوشیده بودند.
این دو محقق از افراد زیادی خواستند فیلم را تماشا کرده و با دقت تعداد پاس های تیم سفید پوش را شمرده و آن را اعلام کنند.
در نیمه های فیلم ، زنی که لباسی به شکل گوریل پوشیده است ظاهر می شود و از وسط زمین بازی عبور می کند؛ با مشت به سینه اش می کوبد و رد می شود. گوریل به مدت ۹ ثانیه در فیلم دیده می شود.
از هزاران نفری که این فیلم را دیدند و از آنها خواسته شده بود تعداد پاس های تیم سفید را بشمارند، بیش از نیمی از آنها متوجه حضور گوریل در فیلم نمی شوند! و تمام افراد دیگری که فیلم را دیده و به آنها هیچ وظیفه ی خاصی محول نشده بود ، همگی گوریل را دیدند.
نکته جالب تحقیق این بود که تماشاگرانی که گوریل را ندیده بودند اطمینان کامل داشتند که هیچ چیز غیرعادی در فیلم نبوده و اصلا گوریلی وجود نداشته است! آنها حتی تصور نمی کنند که چنین اتفاق مهمی را از دست داده باشند!
🔺
تمرکز عمیق بر روی یک موضوع حتی در حالتهای عادی می تواند افراد را عملا کور کند ؛
تحقیق گوریل نامرئی دو حقیقت مهم را درباره ذهن ما نشان می دهد :
🔹 ما ممکن است در مقابل بدیهیات کور باشیم و آنها را نبینیم.
🔹 ما ممکن است در مورد کوری خودمان نیز کور شویم.
برگرفته از کتاب "تفکر؛ سریع و کند" نوشته دانیل کانمن برنده جایز نوبل اقتصاد در سال 2002