چه کسب و کاری برای سرمایه گذاری مناسب است؟قسمت هشتم
🔻
معیار ۷-حجم عرضه و تقاضای بازار کسب و کار مورد نظر
وقتی می خواهید کسب و کاری را برای سرمایه گذاری انتخاب کنید،حتما بایستی به وضعیت عرضه و تقاضا کالاها یا خدمات کسب و کار مورد نظرتان در بازار هدفی که مدنظرتان است ، توجه کنید.
برای مثال شما می خواهید وارد کسب و کار تولید کالای X شوید ،اگر بازار هدفتان کل کشور ایران باشد ،بایستی سرانه مصرف کالای X هر ایرانی را که مثلا حدودا ۹۰کیلو در سال است را در جمعیت ایران که حدودا ۸۰ میلیون است ضرب کنید که ۷۲۰۰ میلیون کیلو در سال خواهد شد. این میزان کل تقاضا در بازار هدف است. حال بایستی میزان کل تولید یا عرضه این کالا در ایران را از منابع معتبر (وزارتخانه های مرتبط) اخذ کنید که مثلا در مورد کالای X چیزی حدود۸۹۰۰ میلیون کیلو در سال است. با این توضیحات می توان نتیجه گرفت میزان عرضه کالای X از میزان تقاضای ان بیشتر است.
خوب قاعدتا ورود به این بازار فقط به میزان عرضه اضافه می کند و قیمت کالای مورد نظر را کاهش می دهد!
البته بایستی ذکر کرد که در اکثر بازارها میزان عرضه کالا و خدمات در حال حاضر از میزان تقاضا بیشتر است و تنها تولید کنندگانی می توانند در بازار رقابت کنند که مطلوبیت بیشتری برای مشتریان خود فراهم کنند.
مطلوبیت بیشتر برای مشتریان عبارتست از :کیفیت-تحویل به موقع-قیمت
🔺