مدیریت کسب و کار

✔️ گردآوری و تولید محتوا در زمینه توسعه مهارتهای مدیریت کسب و کارها

مدیریت کسب و کار

✔️ گردآوری و تولید محتوا در زمینه توسعه مهارتهای مدیریت کسب و کارها

🔻

5-تفکرارزشی

احتمالاً می دانید که در فرآیند مدیریت استراتژیک و در زمان تدوین چشم انداز و استراتژی ها، ارزش ها در کنار ماموریت و چشم انداز پررنگ ظاهر می شوند.  مفهوم ارزش ها بدین معنی است که ما در سازمان/خانواده/کسب و کار و ... می توانیم خود را برای آینده آماده بکنیم ، اگر به ارزش ها  اعتقاد داشته باشیم . 


مثال:قصد خرید خانه داریم و با محدودیت بودجه ای500 میلیون تومانی مواجه هستیم . خود همین محدودیت تعداد خانه های در دسترس قابل خرید(گزینه ها ) را محدود می کند مثلاً 30 خانه .اگر از ابزارهای علمی همچون AHP استفاده کنیم و گزینه ها و محدودیت ها را امتیاز بندی کنیم ، گزینه ها به ترتیب و بر اساس اهمیت معیارهایمان رتبه بندی می شوند و شما اگر بخواهید تصمیم بگیرید کدام خانه را خریداری کنید ، قطعا از بین گزینه های ابتدائی شروع می کنید .خوب اینجا چیزی که فراموش شد ارزش ها و باورهای ما بودند که در نظام تصمیم گیری دخالت داده نشدند . اگر برای شما ساده زیستی به عنوان یک ارزش تلقی شود خود بخود مکانیزم تصمیم گیری و نتیجه آن برای شما بسیار متفاوت تر از حالتی خواهد شد که فقط 500 میلیون تومان پول با گزینه های محدود در اختیار دارید .  

🔺

تفکر ارزشی بر این نکته تاکید می کند که در هر موقعیت تصمیمی، ارزش‌ها اهمیت بنیادی دارند و موضوعیت گزینه‌ها فقط به این خاطر است که ابزاری برای تحقق ارزش‌ها هستند. بنابراین هنگام تفکر درباره مساله‌ها یا فرصت‌های تصمیم باید بر ارزش‌ها تمرکز کرد و نه گزینه‌هائی که احتمالا آن ارزش‌ها را محقق می‌سازند.


۹۵/۰۸/۲۲
حسن مهرورز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی