مهارت انتقاد کردن!
🔻
انسانها اساسا از انتقاد کردن لذت می برند و از انتقاد شنیدن رنج! نمی دانم چرا؟ ولی حدس می زنم این هم مثل خیلی از رفتارهای ما به تربیت ما بستگی دارد! یک تعداد افراد در سازمان هستند که مرتب انتقاد می کنند ، غر می زنند ، از زمین و زمان شاکی هستند.
نسبت به این انسانها دو رویکرد می توان داشت : یا کلاً نسبت به حرفهایشان بی توجه باشیم! یا با دید مثبت نگاه کنیم و روی حرفهایشان فکر کنیم. چند سال پیش یک همکار داشتیم که به مفهوم کامل منتقد بود ، از هر موضوعی که فکر می کرد مشکل دارد انتقاد می کرد. آن زمان بنده در قبال ایشان رویکرد اول را اجرا می کردم و هر وقت حرف می زد ، با خودم می گفت که ای بابا ، این دوباره شروع کرد ! فکر می کردم با صبر و تلاش مشکلات شرکت حل می شود . بعدها که تجربه بیشتری پیدا کردم ، فهمیدم که ایشان خیلی از من و از ما جلوتر بود ، ولی افسوس که شرکت قدر اونو نمی دونست و تقریبا همه همکارام در قبال ایشان عین من رویکرد اول را دنبال می کردند ! البته من بعداً از آن شرکت رفتم و فکر می کنم ایشان هنوز توی شرکت کار می کنند . وقتی به یاد انتقادهاش می افتم می بینم که خیلی از حرفهاش درست بود و گذر زمان و مکان این رو به من ثابت کرد . مشکل من و همکاران من این بود که ما در یک یا چند سطح پائین تر از ایشان فکر می کردیم . در واقع این بنده خدا می گفت ولی ما نمی فهمیدیم !
برداشت های شخصی:
🔸 با تلاش و صبر می توان مشکلات را حل کرد ، لیکن با استفاده از افکار منتقد منصف می توان سرعت حل مشکلات را بیشتر کرد .
🔸لزوماً منتقد نباید پیشنهاد بدهد ، ما یاد گرفتیم نسبت به انسانهایی که انتقاد می کنند ولی پیشنهاد نمی دهند ، بدبین باشیم . انتقاد کردن یک مهارت بسیار مهم است که متاسفانه خیلی از ماها بلد نیستیم .برخی از کارکنان هیچ هنری ندارند ، لیکن مهارتی دارند که بقیه ندارن! مهارتی به نام انتقاد .
🔸باور کنید آدم های منتقد جور دیگر و از زاویه دیگر به مسائل و مشکلات نگاه می کنند .
🔸 لزومی ندارد همه مثل شما فکر کنند! یکی از ایراداتی که به بسیاری از مدیرعامل های ما وارد است ، اینست که بعد از استخدام یک نیروی جدید بعد از گذشت مدتی از مدیر ایشان سئوال های کلی و مبهم در مورد عملکرد تازه وارد پرسیده می شود . کافیست که اون نیروی جدید با مدیرش همفکر نباشد ! برای ارزیابی عملکرد پرسنل تکنیک های مدیریتی زیادی وجود دارد که بدترین آن سئوال های کلی از مسئول مربوطه است! سئوالاتی مثل نظرت درباره ایشان چیست؟ اگر می خواهید عملکرد یک نفر را ارزیابی کنید ، با عدد و رقم ارزیابی کنید نه با سئوال و جواب!
🔸شرکتها و سازمانها اگر می خواهند موفق باشند بایستی از همه طیف های فکری استخدام کنند .
🔸دنبال حذف انسانهای منتقد در محل کارتان نباشید ،منتقدان مشاوران اصلی مدیریت هستند ! در اتاق فکر از آنها استفاده کنید.
🔸سعی کنید در حل مشکلات شرکت از منتقدان بیشتر بهره ببرید تا در جریان اقدامات قرار بگیرند . این امر باعث می شود از انتقادات تکراری بپرهیزند .
🔺