مراقب بهینه سازی بخشی و واحدی باشیم
🔻
یک مثال در کتاب مهندسی دوباره شرکتها ذکر شده است که خواندن آن به فهم بهتر بهینه سازی بخشی یا محلی (Local Optimization ) کمک می کند.
یک فروند هواپیما متعلق به یکی از خطوط مهم هواپیمایی، هنگام پرواز در یک بعد از ظهر به دلیل نقص فنی به تعمیر نیاز پیدا کرده و در فرودگاه الف به زمین می نشیند. نزدیکترین مکانیکی که توانایی رفع این نقص را داشته در فرودگاه ب در شهر دیگری و در فاصله دورتری قرار دارد. مدیر فرودگاه ب به این دلیل که مکانیکش پس از انجام کار ناچار است شب را در هتل خوابیده و هزینه اش به سازمان او منظور می شود ، از اعزام مکانیک خودداری می کند. وی را فردا صبح به ماموریت می فرستد تا بتواند کارش را انجام داده و همان روز به خانه برگردد. در نتیجه یک هواپیمای چندین میلیون دلاری زمان زیادی بیکار مانده و شرکت از این بابت صدها هزاردلار زیان دید و مجبور شد غرامت زیادی به مسافران بپردازد ؛ این در حالیست که مدیر فرودگاه ب از هزینه صد دلار صورتحساب هتل مصون ماند!
🔺
نمونه های این نوع تصمیم گیری به وفور در شرکتها و کارخانجات ما اتفاق می افتد و قسمتها به خیال آنکه دارند کاهش هزینه انجام می دهند ، باعث ضرر و زیان زیادی در کل سازمان می شوند!
نمونه آن:
تا اتفاق کوچکی در سطح اقتصاد کلان ما می افتد ، بسیاری از واحدهای شرکتها نسبت به کاهش پاداش و اضافه کاری و... اقدام می کنند و به خیال خود هزینه های دستمزد را کاهش داده اند. این در حالیست که هزینه هایی که بعلت بی انگیزگی ناشی از کاهش دستمزد به کل سازمان تحمیل می شود ، چندین و چند برابر مبلغ کاسته شده است!
قبل از هر تصمیمی افق تفکر و تحلیل خود را از لحاظ زمانی و مکانی گسترش دهید و عمیقتر فکر کنید. هر تصمیمی زنجیره ای از اتفاقات را رقم می زند که محدوده های زمانی و مکانی را در هم می شکند و بدون در نظر گرفتن این زنجیره نمی توان اثرات ناشی از یک تصمیم را تحلیل کرد.