مدیریت کسب و کار

✔️ گردآوری و تولید محتوا در زمینه توسعه مهارتهای مدیریت کسب و کارها

مدیریت کسب و کار

✔️ گردآوری و تولید محتوا در زمینه توسعه مهارتهای مدیریت کسب و کارها

خطای هیجدهم : خطای چارچوب گذاری  (Framing Bias)


🔻

محققان متوجه شدند که وقتی توضیحات مربوط به گزینه های تصمیم بر اساس سود یا ضرر بیان می شود ، به طور سیستماتیک باعث بروزرفتارهای متفاوتی در انتخاب و تصمیم گیری افراد می شود . به عبارتی ایجاد چارچوب ذهنی مثبت باعث نوعی ازرفتار می شود که متفاوت با چارچوب های منفی است !  این یافته محققان ثابت می کند که وقتی اطلاعات ناقص و یا پیچیده است ، احساسات می تواند در تصمیم گیری نقش داشته باشد . 


به موارد زیر دقت کنید: 


1- انسانها با به دست آوردن چیزی برای مثال 200 واحد خوشحال می شوند ولی با ازدست دادن همان چیز 400 واحد ناراحت می شوند !  تصور کنید که وقتی تو اداره حتی یک خودکار گم می کنید تا چند روزتو اتاق همکاراتون دنبالش می گردید و به هر خودکار مشابهی ظنین می شوید! قاعدتاً تهیه یک خودکار جدید ، خیلی دردسر ندارد .

 

2- اکثر فروشنده های ماهر از همین یافته استفاده می کنند و به جای آنکه بگویند " فقط 70 درصد قیمت اصلی رو بپردازید " می گویند " از 30 درصد تخفیف بهره مند شوید " . در حالی که درعالم واقع تفاوتی بین جمله اول و دوم نیست . به عبارتی فروشنده با بیان جمله دوم به صورت ناخودآگاه در ذهن مشتری قالب و چارچوبی مثبت ایجاد می کند که مشتری به راحتی نمی تواند از آن دل بکند!


3- احتمالاً شما هم این داستان را شنیده اید که فرد خسیسی در گودالی افتاده بود و هر چه مردم تقلا می کردند نمی توانستند از گودال درش بیارند ،بعد شخص نکته سنجی رفت و بدون هیچ مشکلی او را از گودال در آورد ! مردم تعجب کردند و ازش پرسیدند : چطوری تونستی نجاتش بدی ؟ در جواب گفت : وقتی شما می خواستید او را از گودال دربیاورید ؛ بهش می گفتید : دستت را بده به ما ، و آن مرد خودداری می کرد اما من گفتم : دستم را بگیر!

🔺

افراد زمانی تمایل بیشتری به ریسک کردن نشان می دهند که  احساس کنند در صورت به دست نیاوردن آن فرصت ، زیان می کنند.


۹۵/۱۰/۰۸
حسن مهرورز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی