مدیریت کسب و کار

✔️ گردآوری و تولید محتوا در زمینه توسعه مهارتهای مدیریت کسب و کارها

مدیریت کسب و کار

✔️ گردآوری و تولید محتوا در زمینه توسعه مهارتهای مدیریت کسب و کارها

خطای دوم : لنگر گیری (Anchoring bias)

🔻

یک کاغذ A4  و یک چارچوب به همان شکل کاغذ به ضخامت 10 سانتی متر ، اما ابعاد آن کمی بزرگتر را در نظر بگیرید .فرض کنید که از لبه بالای چهارچوب ، چهار گوشه کاغذ را بوسیله 4 فنر کوچک به 4 گوشه چارچوب متصل کردید . حال یک تیله را بر روی کاغذ رها کنید . می بینید که تیله به وسط کاغذ جابجا می شود . سپس تیله دوم را رها کنید . تیله دوم به تیله اول تکیه می دهد و به همین ترتیب تیله سوم و چهارم و ... نیز به تیله های اولیه  و ماقبل خود تکیه می دهند . 


مشابه همین پدیده در ذهن ما نیز اتفاق می افتد که باعث می شود قضاوتهای ما بیشتر تحت تاثیر اولین اطلاعاتی باشد که به ما داده می شود . 


بگذارید مثالی بزنم : 


فرض کنید که می خواهید یک دست لباس بخرید ، بعد از مراجعه به فروشگاه می بینید که بر روی لباس مورد نظر شما برچسب قیمتی که بر روی آن مبلغ 300 هزار تومان زده شده ،بوسیله ماژیک خط خورده و در کنار آن برچسب دیگری که بر روی  آن مبلغ 200 هزارتومان زده شده است و قیمت نهایی را اعلام می کند ،دیده می شود . به خاطر همین خطای لنگرگیری تصوری که ایجاد می شود ،اینست که 200 هزارتومان قیمت خوبی است و شما با خرید آن، 100 هزار تومان تخفیف می گیرید و منفعت می کنید ! در واقع برچسب 300 هزارتومانی مبنای مقایسه (تیله اول) را در اختیار شما می گذارد و باعث می شود قیمت بعدی 200 هزار تومانی  (تیله دوم ) را با آن مقایسه کنید و بر همین اساس مانع ادامه تفکر می شود! 


🔺

پیامد بد این خطا اینست که ممکن است مبنای اولیه ای (لنگر) که در اختیار ما گذاشته می شود ،بسیار از واقعیت بدور باشد و باعث شود که ما در ظاهر خوشحال باشیم که نفع برده ایم، ولی در باطن و عملاً ضرر کنیم . 


۹۵/۰۹/۱۹
حسن مهرورز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی