خطاهای ذهنی که می توانند مانع تصمیم گیری درست شوند (خطای بیستم : اثر موهبت یا اعطاء)
خطای بیستم : اثر موهبت یا اعطاء (Endowment Effect)
🔻
اثر موهبت به این واقعیت اشاره دارد که افراد وقتی می خواهند اموال و دارائی های تحت مالکیت خود را به فروش برسانند ، ارزش بیشتری نسبت به زمانی که بخواهند آن ها را خریداری کنند برای آن در نظر می گیرند و پول بیشتری درخواست می کنند و به عبارتی تصور بر اینست که چیزی که هنوزبه مالکیت ما در نیامده ،ارزشش کمتر از مقدار واقعی آنست و بلافاصله بعد از خرید ، ارزش بیشتری برای آن در نظر گرفته می شود !
به موارد زیر دقت کنید:
1- بارها دیده ایم که وقتی کسی می خواهد ماشین یا زمین یا آپارتمانی را بفروشد ، قیمتی بر روی آن می گذارد که بیشتر از قیمت واقعی آنست و وقتی به همان شخص گزینه مشابه ای برای خرید با همان قیمت پیشنهادی خودش معرفی می شود ، دلایل زیادی از جمله کیفیت و موقعیت و ... برای کم ارزش کردن آن گزینه ارائه می دهد!
2- در فروشگاهها و مخصوصاً فروشگاههای پوشاک نیز این مورد مشاهده می شود که فروشنده ها وقتی می خواهند یک لباس یا شلواری را بفروشند قیمتی که به مشتری اعلام می کنند ، بیشتر از مقدار منطقی و معقول آنست و وقتی بهشون اعلام می کنید که چند مغازه بالاتر همین مارک و همین جنس ارزان تره ، دلائل زیادی برای متفاوت جلوه دادن کالای خودشان مطرح می کنند ؛ از جمله کیفیت دوخت و جنس پارچه و ...
🔺
این مورد حتی برای زمانی که بین دو کالای متفاوت، مقایسه انجام می شود نیز صادق است . به عبارتی افراد مایل نیستند ارزش کالاهای تحت مالکیت خود را حتی زمانی که با کالاهای متفاوت تر با ارزش تر مقایسه می شوند، کمتر در نظر بگیرند !