مدیریت کسب و کار

✔️ گردآوری و تولید محتوا در زمینه توسعه مهارتهای مدیریت کسب و کارها

مدیریت کسب و کار

✔️ گردآوری و تولید محتوا در زمینه توسعه مهارتهای مدیریت کسب و کارها

خطای بیستم : اثر موهبت یا اعطاء  (Endowment Effect)


🔻

اثر موهبت به این واقعیت اشاره دارد که افراد وقتی می خواهند اموال و دارائی های تحت مالکیت خود را به فروش برسانند ، ارزش بیشتری نسبت به زمانی که بخواهند آن ها را خریداری کنند برای آن در نظر می گیرند و پول بیشتری درخواست می کنند و به عبارتی تصور بر اینست که چیزی که هنوزبه مالکیت ما در نیامده ،ارزشش کمتر از مقدار واقعی آنست و بلافاصله بعد از خرید ، ارزش بیشتری برای آن در نظر گرفته می شود !

 

به موارد زیر دقت کنید: 


1- بارها دیده ایم که وقتی کسی می خواهد ماشین یا زمین یا آپارتمانی را بفروشد ، قیمتی بر روی آن می گذارد که بیشتر از قیمت واقعی آنست و وقتی به همان شخص گزینه مشابه ای برای خرید با همان قیمت پیشنهادی خودش معرفی می شود ، دلایل زیادی از جمله کیفیت و موقعیت و ... برای کم ارزش کردن آن گزینه ارائه می دهد! 

 

2- در فروشگاهها و مخصوصاً فروشگاههای پوشاک نیز این مورد مشاهده می شود که فروشنده ها وقتی می خواهند یک لباس یا شلواری را بفروشند قیمتی که به مشتری اعلام می کنند ، بیشتر از مقدار منطقی و معقول آنست و وقتی بهشون اعلام می کنید که چند مغازه بالاتر همین مارک و همین جنس ارزان تره  ، دلائل زیادی برای متفاوت جلوه دادن کالای خودشان مطرح می کنند ؛ از جمله کیفیت دوخت و جنس پارچه و ... 


🔺

این مورد حتی برای زمانی که بین دو کالای متفاوت، مقایسه انجام می شود نیز صادق است . به عبارتی افراد مایل نیستند ارزش کالاهای تحت مالکیت خود را حتی زمانی که با کالاهای متفاوت تر با ارزش تر مقایسه می شوند، کمتر در نظر بگیرند !


۹۵/۱۰/۱۰
حسن مهرورز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی