تخصص یا ارتباطات :
🔻
یکی از مسائلی که کارکنان سازمانها با آن روبرو می شوند ، بحث ارتقا، سازمانی است . وقتی برای یک پست سازمانی مرتبط با تخصص ما دنبال شخصی می گردند ، اغلب ما خود را لایق ترین فرد برای آن پست می دانیم و با انتخاب بقیه مخالفیم ! همهمه ای در سازمان راه می افتد که چه کسی را می خواهند انتخاب کنند ، هر کسی که به اتاق مدیر عامل فراخوانده می شود ، زیر نظر قرار می گیرد . ارادت ها به این افراد بیشتر می شود ! پچ پچ های درگوشی و جلسات خصوصی دو سه نفره برگزار می شود . آخر سر که یک نفر انتخاب شد ، بحث ها و جلسات تا چند روز ادامه می یابد . مخالفان سعی می کنند ثابت کنند که مدیر عامل در انتخاب خود اشتباه کرده و مرتب پالسهای منفی ارسال می کنند !
به نظر شما در ارتقاء سازمانی کدام معیارها بایستی مد نظر قرار گیرد ؟
به باور نگارنده شاخص خیلی مهم در ارتقاء سازمانی بحث ارتباطات سازمانی است . در واقع شرط لازم برای ارتقاء در سازمانها بحث مهارت در ارتباطات است و وقتی این شرط فراهم شد ، دنبال آدم متخصص می گردند . علت خیلی از سوء برداشتها در مورد انتخاب افراد در سازمانها دقیقاً همین نکته است که بسیاری از متخصصان موضوعی فکر می کنند در حق آنها اجحاف شده است و به فکر استعفاء می افتند . بایستی دقت کرد ریشه مشکل در درون ماست نه آن بیرون ! خیلی وقتها برای یک پست خالی شخصی را در نظر می گیرند که از لحاظ تخصص برای آن پست مربوطه در سطح پائینی قرار دارد ، لکن از جنبه های ارتباطات بسیار قوی ظاهر شده است . البته به مفهوم عام این مورد پسندیده نیست ، لکن اکثراً در شرایط مساوی زمانی که یک متخصص و یک نفر دارای ارتباطات قوی مقایسه می شوند ، کفه ترازو به سمت نفر دوم سنگینی می کند . در واقع مدیران عامل برای پستهای سازمانی دنبال افرادی می گردند که بتوانند به راحتی سیاستها و استراتژی های خود را در سازمان پیاده کنند . قاعدتاً افراد متخصص بدون ارتباطات قوی گزینه مناسبی برای این نوع طرز فکر نیستند!
👈کسب مهارت در ارتباطات با گذشت چندین سال از شروع کار و در اثر همنشینی با افراد مختلف از رشته های مختلف بدست می اید .
👈سعی کنیم حداقل یک کتاب در این زمینه مطالعه کنیم .
👈 بسیاری از نارضایتی های کارکنان سازمان به علت ضعف در ارتباطات و آموزش تکنیک های آن است ، متاسفانه مسئولین آموزش سازمانها توجه کمی به این موضوعات دارند و بیشتر بر مباحث تخصصی تاکید می کنند .
👈 از تکنیک مراقبه جهت پیشرفت در مهارت ارتباطات خود بهره ببریم . بدین معنی که اگر می توانیم در هرلحظه مراقب گقتارها،رفتارها و کردارهایمان باشیم .
🔺