آنالوژی هرم مازلو با نیازهای سازمانها
🖊 همانطور که می دانید آبراهام مازلو سلسله مراتب نیازهای انسانی را در قالب هرمی که بعدها به نام خود ایشان نامگذاری شد ، دسته بندی کرد.
به اعتقاد مازلو نیازهای انسان از یک سلسله مراتب برخوردار است و رفتارها و میزان انگیزه هایش وابسته به مهم ترین نیاز در یک لحظه خاص است. بدین صورت که افراد تا زمانیکه نیازهای فیزیولوژیک همانند خواب،خوراک،پوشاک، سلامت و همچنین نیازهای مربوط به امنیت جانی ، مالی و شغلی شان تامین نشود، بدنبال پاسخگویی به سطح بالاتر نیازها از جمله نیازهای اجتماعی، ازدواج،نیاز به احترام و نیازهای مربوط به خودشکوفایی و رشد استعداد نخواهند رفت.
به عبارتی پاسخگویی و ارضا نیازها از پایین ترین سطح که قاعده هرم هست ، شروع شده و پس از ارضا ضمن فروکش کردن ، انگیزه برای توجه به نیاز سطح بالاتر ایجاد می شود.
🔹 با الهام از هرم مازلو می توان نیازهای انسانی را با نیازهای کسب و کارها و سازمانها، قیاس و یا به عبارتی آنالوژی یا مثابه سازی کرد.
بدین صورت که مدیران سازمانی، زمانی می توانند ادعا کنند که در راستای تعالی که سطح آخر هرم است قدم گذاشته اند که توانسته باشند نیازهای سطوح پایین تر سازمان را برآورده کنند.
احتمالا شما هم سازمانهایی رو دیدید که هشت شان گرو نه شان است ؛ ولی دنبال گواهینامه ، تقدیرنامه یا جایزه تعالی EFQM می روند!!
یک تعداد از سازمانها کمترین توجهی به سطوح اولیه هرم و نیازهای مرتبط نیروی انسانی خود ندارند و از طرفی دنبال پیدا کردن شریک تجاری خارجی برای سرمایه گذاری می گردند! همزمان هم شعار "ایجاد و افزایش روابط بلندمدت با مشتریان برپایه اعتماد متقابل" سر می دهند!
اینها با هم نمی خواند و به نظر می آید در تعارض و تضاد همدیگر هستند. دستیابی به سطوح بالای هرم بدون توجه و ارضا نیازهای سطوح پایین تر، رؤیایی بیش نیست و اساسا ناممکن است.
بنابراین هرم مازلو می تواند ابزار خوبی برای مدیران سازمانها باشد تا بتوانند در هر لحظه وضعیت سازمانشان را ارزیابی کنند و ببینند در کدام سطح قرار دارند و تازه بعد از آن تصمیم بگیرند که آیا می خواهند پله پله پیشرفت کنند ؛ یا دنبال پریدن از پله اول به آخر هستند.
خیلی خوب بود.