مسیر رسیدن به تعالی کسب و کار
رسیدن به تعالی یعنی:
🔸رشد و ارتقا کسب و کار در تمامی ابعاد
🔸کسب رضایتمندی تمامی ذینفعان(مشتریان،کارکنان،سهامداران،جامعه )
🔸ایجاد تعادل بین خواسته ها و انتظارات ذی نفعان
🔸تضمین موفقیت کسب و کار در بلند مدت
مدلهای مختلفی برای تعالی وجود دارد از جمله مدل جایزه دمینگ و مالکوم بالدریج و...
لکن تنها مدل جامع تعالی در جهان تا امروز مدل EFQM می باشد که به صورت یکپارچه ای به تمامی الزامات تعالی کسب و کارها از صفر تا صد پرداخته است .
کلمه EFQM از ابتدای4 کلمه انگلیسی European Foundation for Quality Management به معنای بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت گرفته شده است.
کل مدل از دو بخش تشکیل شده است که هر بخش نیزشامل چند معیار است:
🔹توانمندسازها
۱-رهبری
۲-استراتژی
۳-کارکنان
۴-شراکت ها و منابع
۵-فرایندها،محصولات و خدمات
🔹نتایج
۱-نتایج مشتریان
۲-نتایج کارکنان
۳-نتایج جامعه
۴-نتایج کلیدی