مدیریت کسب و کار

✔️ گردآوری و تولید محتوا در زمینه توسعه مهارتهای مدیریت کسب و کارها

مدیریت کسب و کار

✔️ گردآوری و تولید محتوا در زمینه توسعه مهارتهای مدیریت کسب و کارها

Muda,Muri,Mura

پنجشنبه, ۴ آذر ۱۳۹۵، ۱۱:۲۳ ب.ظ

🔻

انسان برای رسیدن به رفاه از منابع مختلف بهره می گیرد . مهمترین منابعی که ما در زندگی می شناسیم شامل موارد زیر است:


پول،زمان،انرژی(آب ،برق،گاز و...)،نیروی انسانی ،تکنولوژی 


هر وقت صحبت از منابع به میان می آید ،بحث کارائی مطرح می شود و مفهوم آن بهره گیری از منابع به صورت بهتر،سریعتر،بیشتر و ارزان تر می باشد . برای اینکه بتوانیم حداکثر کارائی از منابع  را داشته باشیم ،تکنیک ها و ابزارهای مختلفی وجود دارد که یکی از ساده ترین و کاربردی ترین آنها مفهوم مودا،موری و مورا است که ژاپنی ها برای اولین بار آن را معرفی کردند .

به صورت خلاصه مفهوم مودا ،موری و مورا به شرح ذیل است: 


Muda:

اتلاف منابع : یعنی اینکه بخشی از ظرفیت منبع را هدر دهیم . به عنوان مثال اگر در طول روز نیروی انسانی بیش از حد مجاز خود وقت تلف می کند ، با مودا روبرو هستیم . یا اگر از یک لیفتراک دو تنی برای حمل 500 کیلو بار استفاده کنیم ، مودا روی داده است .


Muri:

استفاده بیش از حدمجاز از منابع : یعنی اینکه به منبع فشار بیاوریم . مثلا اگر بیش از حد به نیروی انسانی فشار بیاوریم با موری روبرو هستیم و در مثالی دیگر  اگر بیش از 5 نفر سرنشین سوار خودروی سواری شوند ،موری اتفاق افتاده است .  


Mura:

استفاده نادرست از منابع : مثلا اگر از یک نفر مهندس مکانیک در واحد اداری استفاده کنیم، با مورا مواجه هستیم . یا اگر از خودروی سواری برای حمل بار استفاده کنیم ،کاربری اصلی منبع را زیر سئوال برده ایم .


🔺


۹۵/۰۹/۰۴
حسن مهرورز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی