مدیریت کسب و کار

✔️ گردآوری و تولید محتوا در زمینه توسعه مهارتهای مدیریت کسب و کارها

مدیریت کسب و کار

✔️ گردآوری و تولید محتوا در زمینه توسعه مهارتهای مدیریت کسب و کارها

تفکر سیستمی چراغی پرنور در دست مدیران :

سه شنبه, ۱۱ مهر ۱۳۹۶، ۱۲:۵۱ ب.ظ

🔻

فرض کنید شخصی را در یک اتاق کاملاً تاریک قرار داده اند به گونه ایکه عملاً امکان دیدن هیچ چیزی در آن وجود ندارد . در داخل اتاق وسایل و اشیاء زیادی با ابعاد و اندازه های مختلف ، در حالتهای مختلف و با ویژگیهای متفاوت قرار داده شده است . در این وضعیت از شخص مورد نظر می خواهند در مورد مسایل و شرائط و وسایل آنجا اطلاعاتی را در اختیار ما قرار بدهد . طبیعی است کاری که این شخص انجام می دهد اینست که ابتدا سعی می کند  با حرکت آهسته دستها و پاهایش( همانند شخصی که چشمانش از پشت سر بسته شده باشد)، تعادلش رو حفظ کنه تا مسیر عبور و مرور خود را پیدا کند و بعد از طریق حواس ششگانه ای که در اختیار دارد دنبال اطلاعات مربوط به واقعیات داخل اتاق می گردد . او ابتدا به اشیاء موجود دست می زند ، آنها را لمس می کند؛از حس بویایی ، شنوایی و چشائی برای کسب اطلاعات هر کدام از اشیاء بهره می برد تا چیزی از قلم نیفتد . خوب در این حالت خطرات بالقوه ای نیز برای اون شخص وجود دارد ، ممکن است روی یک ماده یا یک سطح صاف لیز بخورد ، دستش را به بوسیله یک چاقوی تیز ببرد و یا به اشتباه یک ماده سمی را بچشد ! هر حرکت و تصمیم غلطی ممکن است ، خطری را متوجه شخص بکند . قطعاً هر چقدر هم اون شخص باهوش باشد خیلی از جزئیات و واقعیتهای مسایل داخل اتاق از دیدش پنهان میماند . 


حال فرض کنید یک کبریت را در اختیار اون شخص قرار می دهند و ازش می خواهند بعد از روش کردن چوب کبریت ، دوباره اطلاعات لازم را در اختیار ما قرار بدهد . به محض روشن کردن و آتیش گرفتن چوب کبریت خود شخص متوجه می شود که خیلی از چیزها رو ندیده و یا حتی نتوانسته بود حدس بزند و حجم زیادی از واقعیتها و مسائل برایش مشخص می گردد . خیلی راحتتر از قبل می تواند خطرات را بشناسد و از آنها دوری کند و یا اینکه برایشان جهت گیری لازم را انجام دهد . با همین نور کمی که در اختیار وی قرار می گیرد ، سعی می کند حتی الامکان حرکت اشتباه و تصمیم غلط نگیرد . با خاموش شدن چوب کبریت ، دوباره احتمال اشتباه و خطا بالا می رود . 

دوباره فرض کنید به ایشان محل کلید چراغ اتاق را نشان می دهند و از ایشان می خواهند بعد از روش کردن چراغ اتاق ، اطلاعات لازم رو در اختیار ما قرار بدهد . خوب بدیهی است که بعد از روشن شدن چراغ و استمرار روشنائی ، تقریباً هیچ چیزی باقی نمی مونه که از دید آن شخص پنهان بماند . این بار اطلاعات دقیق تر و با جزئیات بیشتر استخراج می شود و دیگر خبری از اون خطرات بالقوه نیست که آن شخص را تهدید کند . در این حالت امکان تصمیم گیری اشتباه در مورد مسائل داخل اتاق به حداقل ممکن می رسد .

 

مسئله کسب و کارها هم چیزی شبیه همین داستان اتاق تاریک و منبع نور است . ما اگر بتوانیم اون منبع نور رو  در کسب و کارها پیدا بکنیم و بر استمرار روشنائی آن منبع تمرکز بکنیم ، دیگر خطراتی که کسب و کار را تهدید می کنند و مشکلاتی که بتوانند کسب و کار را دچار بحران جدی بکنند؛ به حداقل ممکن خواهد رسید و مدیران ما از اتخاذ ناخواسته تصمیم های غلط بازداشته می شوند و این به معنای کسب و کاری موفق با بهره وری بالا و سود بالاست . 


🔺

در واقع ما فکر می کنیم مشکل مدیریت و مدیران و کارآفرینان ما در کسب و کارها، در حال حاضر عدم آگاهی کافی از آن منبع نور است . 

 اتاق تاریک، کسب و کارهای موجود با هزاران مسئله و معضل است  و آن منبع نور تفکر سیستمی است که همچون چراغی روشن باعث روشن شدن تمام زوایای پیدا و پنهان مسایل و معضلات  کسب و کارها می گردد . 

۹۶/۰۷/۱۱
حسن مهرورز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی