مدیریت کسب و کار

✔️ گردآوری و تولید محتوا در زمینه توسعه مهارتهای مدیریت کسب و کارها

مدیریت کسب و کار

✔️ گردآوری و تولید محتوا در زمینه توسعه مهارتهای مدیریت کسب و کارها

برخی از مصادیق کمبود تفکر سیستمی در فرهنگ ما

پنجشنبه, ۳۰ آذر ۱۳۹۶، ۰۸:۵۲ ق.ظ

🔸احتمالا شما هم دیدید که وقتی به خونه بعضی از دوستاتون سر می زنید ، می بینید که همه چیز لوکس و گرانقیمت خریداری شده و همه جا تمیز و فوق العاده ست. ولی وقتی محیط آپارتمان رو نگاه می کنید ، می بینید که اوضاع اسف باره و با لیستی از افراد مواجه می شوید که هزینه شارژ ماهانه شون چند ماهه که به تعویق افتاده و اتفاقا اسم دوست پولدار شما هم در بین بدهکاران دیده میشه! 

🔸قطعا همه ما حداقل یکبار شاهد پرت کردن آشغال توسط بقیه از ماشین بودیم!  چرا حاضر نیستیم آشغال رو داخل ماشین بریزیم ؟ با ریختن آشغال به بیرون مشکل کثیفی حل میشه یا به کف خیابان منتقل میشه؟! 

🔸اکثر ما ایرانیها با مشکل رفتن به دستشویی های عمومی مواجه هستیم!  بعضا حاضریم چند ساعت درد و رنج ناشی از به تعویق انداختن در قضای حاجت را تحمل کنیم ، ولی به دستشویی عمومی نرویم.  خودتون بهتر می دونید ، چرا؟! 

🔸موقع رانندگی ، همه نسبت به هم طلبکارند ! جاده مال بابای ماست ! سبقت از چپ و راست!سرعت غیرمجاز و بی توجهی به قوانین برایمان امری عادی است ! گاه و بیگاه در رسانه ها می بینیم و می خونیم که بیشترین کشته های تصادفات را داریم و برای بقیه هم با آب و تاب تعریف می کنیم! صبح ها که به سر کار می روم و عصرها که بر میگردم ، رانندگانی را می بینم که با چراغ دادن به بقیه از حضور پلیس در جاده خبر میدن !!!! 

🔸در طول دوران کاریم کم دیدم کارمندانی که بیشتر وقتشون رو در اختیار کار قرار بدن!  اغلب دنبال فرصتی میگردیم که ساعتها بحث های حاشیه ای مثل فوتبال شب قبل ، خرید و فروش مسکن ،ارز ،موبایل و ... انجام بدیم. بعد هم با علامت تعجبی شبیه علامت تعجب "قل مراد" به پیشرفت ژاپنی ها اشاره می کنیم!

🔸وقتی از عطر و ادکلن دیگران استفاده می کنیم ، وقتی رمز وای فای بهمون میدن ، وقتی برای تفریح به جنگل می رویم، وقتی می خواهیم سوار مترو شویم ، وقتی...  در استفاده غیر مسئولانه حداکثری و همچنین بی توجهی حداکثری به حقوق دیگران استادیم! نمی دانم چرا استادی ما فقط به این چیزها بر میگرده ؟!  

🔸وقتی در کوتاهی امور محوله قصور کردیم و الان دنبال مقصر می گردند ، با دقتی مثل لیونل مسی پاس کاری می کنیم و هر جور شده برای قصورمان ، مقصر پیدا می کنیم!

 مگر نه اینست که ضرر قصور در نهایت متوجه سازمان ماست و چه فرقی می کند که مقصر چه کسی بوده است ؟!  چرا بلد نیستیم ، مسئولیت کوتاهی هایمان را به عهده بگیریم ؟   

اغلب مردم موارد بالا رو بدلیل فرهنگ غلط می دانند. فرهنگ غلط ؟! 

به نظر میاد یکی از علتهای مهم بوجود آمدن فرهنگ غلط اینه که ما بلد نیستیم سیستمی فکر کنیم. 

بلد نیستیم بفهمیم کثیفی محیط آپارتمان ما قبل از هر چیز علامت سئوالها را متوجه خود ما می کنه!

 بلد نیستیم بفهمیم آشغال ، آشغاله ، چه فرقی میکنه ،داخل ماشین باشه یا تو کف خیابون ؟! البته اگه کف خیابون باشه ،ابعاد فاجعه به مراتب بیشتر از داخل ماشینه !

کاشکی میشد به رانندگانی که حضور پلیس در جاده را خبر میدهند، فهماند که با این کارشون به رانندگان پرخطر کمک می کنند و در واقع ضریب امنیت خودشون و سرنشینان ماشین رو کاهش میدن .شاید هم میدونن و ما نمیدونیم چرا دارن اینکارو انجام میدن؟!

 بلد نیستیم فکر کنیم چرا ما همان کسانی هستیم که در داخل خانه ، تمیزترین دستشوئی ها را داریم ولی در محیط های عمومی اینگونه نیست ! 

چرا فکر می کنیم فقط ما و دارایی‌های ما مهم هستند؟!

 فرهنگ غلط چجوری بوجود میاد؟ مگر نه اینست که باید فکر کنیم.

۹۶/۰۹/۳۰
حسن مهرورز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی