مدیریت کسب و کار

✔️ گردآوری و تولید محتوا در زمینه توسعه مهارتهای مدیریت کسب و کارها

مدیریت کسب و کار

✔️ گردآوری و تولید محتوا در زمینه توسعه مهارتهای مدیریت کسب و کارها

اعتماد و احترام خشت اول پیشرفت و توسعه

دوشنبه, ۱ آبان ۱۳۹۶، ۱۰:۵۳ ق.ظ

🔻

وقتی در مورد موفقیت شرکتها و برندهای مطرح جهانی مطلبی می خوانید یا می شنوید ، بلافاصله متوجه می شوید که یکی از رموزموفقیت آنها برخورداری از ارتباطات صمیمانه و مورد اعتماد بین کارفرما و کارکنان است و به عبارتی نیروی انسانی جایگاه ویژه ای در بین کارفرمایان دارد و احترام و اعتماد حرف اول را می زند . به عنوان مثالی در این زمینه ، احتمالا شما هم شنیدید که کارکنان گوگل هر زمان احساس کردند که خسته اند و نیاز به استراحت دارند ، می توانند در محل کارشان و درمکانی که برای همین منظور ایجاد شده ، بخوابند و استراحت کنند و بعد از ریکاوری مجدداً به سر کارشان برگردند . 


متاسفانه در شرکتهای خصوصی در کشور ما این احترام و اعتماد دیده نمی شود ویا اینکه کمتر دیده می شود. نگاه اغلب کارفرمایان به کارکنان نگاهی بر مبنای بی اعتمادی است .همچنین اگرچه احترام در قالب تعارفات اداری ظاهر می شود ، لیکن در باطن احترام ناچیزی بین طرفین وجود دارد. 

بسیاری از کارفرمایان ما هنوز توجیه نیستند که بین انسان و ماشین تفاوت های زیادی وجود دارد و انتظاراتی که از ماشین ها میرود را نمی توان از کارکنان داشت . دلیل آن هم واضح است ، انسان موجودی ذی شعور است ورفتار هر لحظه آن متغیر و احتمالاً غیرقابل پیش بینی است . 

 

شاهد و گواه این بی اعتمادی را می توان در افزایش تمایل کارفرمایان به نصب دوربین های مداربسته در اتاق های کارکنان و نصب نرم افزارهای مونیتورینگ بر روی کامپیوترهای آنان دانست .کارفرمایان فکر می کنند با اینگونه اقدامات می توانند از کارکنان کار بیشتری دریافت کنند و بهره وری نیروی کارشان را افزایش دهند!  هر چند در ظاهراین اقدام یک اقدام کنترل کننده و منضبط کننده به نظر می آید ، لیکن در عمل تبعات منفی زیادی به همراه دارد . در واقع با این کار کارکنان خصلتهای ماشین مانند پیدا می کنند وهمچون جسمی صلب که تمایل و انگیزه تفکر ندارند ، رفت و آمد می کنند . افزایش فعالیتهای نمایش گونه و به عبارتی فیلم بازی کردن از تبعات اینگونه اقدامات است . لازم به ذکر است یکی از عوامل رشد شرکتها ، برگزاری بحث های کاری و غیرکاری پیش بینی نشده و به عبارتی ارتباطات غیررسمی است که با این اقدامات از برگزاری این گفتگوها جلوگیری به عمل می آید.

اینکه چه عواملی باعث شده که کارفرمایان اینگونه رفتار کنند ، موضوع بحث ما نیست . دلایل زیادی می توان برای این موضوع پیدا کرد که گاهاً کارفرما را ناگزیرازاینگونه اقدامات می کند! چیزی که می خواهیم به آن تاکید کنیم اینست که اعتماد و احترام بین طرفین کارفرما و کارمند خشت اول رشد و پیشرفت است . هر گونه اشتباهی در این زمینه تبعات خسارت باری به دنبال خواهد داشت و ترمیم و بازسازی آن به زمان زیادی نیاز دارد . نصب دوربین های مداربسته و نرم افزارهای مونیتورینگ ، حل ریشه ای و بنیادین موضوع بهره وری نیروی کار نیست و به نظر نمی آید این رویکرد درست باشد.  

🔺

۹۶/۰۸/۰۱
حسن مهرورز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی