مدیریت کسب و کار

✔️ گردآوری و تولید محتوا در زمینه توسعه مهارتهای مدیریت کسب و کارها

مدیریت کسب و کار

✔️ گردآوری و تولید محتوا در زمینه توسعه مهارتهای مدیریت کسب و کارها

اثر پیگمالیون (Pygmalion Effect)

چهارشنبه, ۳ آبان ۱۳۹۶، ۰۷:۲۶ ب.ظ

اثر پیگمالیون یک پیشگویی یا یک باور قوی و واقعاً نادرست است که در ابتدا به عنوان حقیقت تلقی می شود و ممکن است به خاطر ترس یا اشتباه افراد ، به اندازه ای برآنها تاثیر بگذارد که سرانجام عکس العمل های آنها موجب شود باوری که زمانی نادرست بود به حقیقت مبدل شود . به عبارتی اثر پیگمالیون یک پیشگویی است که به طور مستقیم یا غیر مستقیم (به دلیل ارتباط بین باور و رفتار) موجب تحقق خودش می شود .

🔻

  به موارد زیر دقت کنید: 


1- در ابتدای سال تحصیلی بدون آنکه معلمان در جریان آزمایش قرار داشته باشند، تست IQ از تعدادی دانش آموز گرفته شد و برخی ازآنها به عنوان دانش آموزان خیلی باهوش انتخاب شده و به معلمانشان معرفی شدند، در حالی که واقعاً از هوش متوسطی برخوردار بودند. در پایان سال و بعد از اینکه  دو ترم با این منتخبان همانند دانش آموزان باهوش و با استعداد رفتار شد، مجدداً مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج به طور قابل توجه و معناداری،  IQ بالاتری را نشان می داد!  


2- زمانی که یک مدیربه اشتباه فکر می کند که کارمندش توانایی و انگیزه لازم را ندارد ، زخمهای عمیقی بر روح و جان او می گذارد و عزت نفس کارمند و تصویر ذهنی که او از خودش بوجود می آورد تا سالها آسیب می بیند . درمقابل مدیری که فکرمی کند کارمندش توانمند است ، به دلیل باوری که در او ایجاد می کند باعث می شود کارایی او روز به روز بیشتر شود. 


3- اثر پیگمالیون می تواند مشابه با یک شمشیر دولبه عمل کند . بدین معنا که اگر انتظارات دیگران در جهت مثبت باشد، نتیجه آن ایجاد باور مثبت وافزایش عملکرد فرد خواهد بود و اگر انتظارات در جهت منفی باشد، نتیجه آن کاهش عملکرد خواهد بود. 


4- منشاء  بوجود آورنده باورها هم عامل بیرونی می تواند باشد همانند باورمدیر در مورد توانمندی کارمندش و هم می تواند عامل درونی باشد ، همانند شخصی که به غلط معتقد است که ازدواجش با شکست مواجه خواهد شد و ترس وی از این موضوع، عملاً ازدواجش را به شکست می کشاند .

🔺


اثر پیگمالیون یا پیشگویی خودبرآورمدیران را آگاه می‌کند که افراد نه فقط بر اساس وضعیتی که در آن قرار دارند ، بلکه اصولاً بر اساس نوع درک خود از این وضعیت واکنش نشان می دهند و به آنها یاد آوری می کند که عامل موفقیت کارمندان، تنها به شرایط، کیفیت و صلاحیت شخص یا به محیط کار بستگی ندارد. مدیران همیشه باید کارمندانشان را باور داشته باشند و از آنان انتظار موفقیت با بهترین نتایج را داشته باشند. زیرا در چنین وضعیتی، کارمندان همیشه این باور را احساس کرده و بهترین مهارتها و تواناییهایشان را نشان خواهند داد.


 درس معلم ار بود زمزمه محبتی// جمعه به مکتب آورد طفل گریز پای را

۹۶/۰۸/۰۳
حسن مهرورز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی