مدیریت کسب و کار

✔️ گردآوری و تولید محتوا در زمینه توسعه مهارتهای مدیریت کسب و کارها

مدیریت کسب و کار

✔️ گردآوری و تولید محتوا در زمینه توسعه مهارتهای مدیریت کسب و کارها

آنالوژی سازمانها با بدن انسان

چهارشنبه, ۱ آذر ۱۳۹۶، ۰۸:۴۴ ق.ظ

اگر یادتان باشد قبلا گفتیم که برای درک بهتر کارکردها و مکانیزم های کسب و کارها و سازمانها می توان از کارکردها و مکانیزم های بدن انسان الهام گرفت.  

یکی از مواردی که به نظر می آید با این شیوه تفکر، می توان آن را مورد بازنگری قرار داد اینست که بعضا موقع افتتاح و بهره برداری از یک کارخانه یا کسب و کار جدید ، از رسانه ها شنیده می شود که این کارخانه بزرگترین یا پیشرفته ترین آن در نوع خود در خاورمیانه یا منطقه است. 

همانگونه که یک انسان یکدفعه نمی تواند با تجربه یا بزرگسال متولد شود و بایستی تمامی مراحل نوزادی ،نوجوانی، جوانی ، میانسالی، بزرگسالی و پختگی را یکی یکی پشت سر بگذارد ، به همین قاعده بهتر می نماید که کارخانه ها و کسب و کارها نیز ابتدا نوزاد بدنیا بیایند و مرحله به مرحله ضمن یادگیری کم کم رشد کرده ، بزرگ شده و در حین کسب و افزایش تجربه بتوانند روی پای خودشان بایستند، سپس با ایجاد واحدهای بیشتر همنوع ، باعث توسعه پایدار اقتصادی و ایجاد اشتغال افزون تر شوند. 

به همین منوال همانگونه که یک کودک یا نوجوان علیرغم  برخورداری از پیشرفته ترین سیستم عصبی موجود در جهان ، آنگونه که باید نمی تواند از آن بهره لازم را ببرد ، یک کسب و کار هم اگر به پیشرفته ترین سیستم های اطلاعاتی ممکن مجهز باشد ، لیکن پروسه طولانی مدت یادگیری و پیاده سازی سیستمی را طی نکند ، نمی تواند از سیستم های موجود بهره لازم را ببرد.  

اگرچه ساخت بزرگترین یا  پیشرفته ترین کارخانه در خاورمیانه یا منطقه به نوعی احساس غرور و افتخار را به همراه دارد ، لیکن همانگونه که یک انسان بزرگسال پخته و با تجربه به سالها زحمت و یادگیری و چشیدن سردی و گرمی روزگار نیاز دارد ، یک کسب و کار جدید هم ناگزیر است تا راه بزرگ شدن و پخته شدن را بعد از سالها فراز و فرود بدست آورد ، در غیر اینصورت احتمال ناکامی در بلندمدت بالا خواهد بود.

۹۶/۰۹/۰۱
حسن مهرورز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی