مدیریت کسب و کار

✔️ گردآوری و تولید محتوا در زمینه توسعه مهارتهای مدیریت کسب و کارها

مدیریت کسب و کار

✔️ گردآوری و تولید محتوا در زمینه توسعه مهارتهای مدیریت کسب و کارها

ذهن Active و ذهن Proactive

يكشنبه, ۱۷ بهمن ۱۳۹۵، ۰۷:۳۴ ب.ظ

🔻

به طور طبیعی ذهن انسان برای بهره گیری از پتانسیل خود از دو مفهوم بهره می برد: ذهن اکتیو و ذهن پرواکتیو .


ذهن اکتیو برای فعالیتهای جاری شبانه روزی مورد بهره برداری قرار می گیرد و اگر بخواهیم با تقسیم بندی راسل ایکاف به آن نگاه کنیم ، می توانیم بگوئیم که ذهن اکتیو مرکز فعالیت و کار با داده ها و اطلاعات جاری شبانه روزی است و ذهن پرواکتیو مخزن نگهداری دانش و خرد است . 

انسانها هر روز صبح که از خواب بیدار می شوند ذهن اکتیوشان دربیشترین مقدار ظرفیت بهره گیری قرار دارد و هر چه زمان بیشتری سپری می شود ، از راندمان ذهن اکتیو کاسته می شود واحتمال بروز خطاهای ذهنی و تصمیم گیری نادرست بیشتر می شود . 

ذهن پرواکتیو انسانها نیز مخزن تجارب ،دانش ،خرد و خاطره هاست و هر زمان که انسان سعی در تفکر دارد ، در واقع سعی می کند که از این مخزن استفاده کند . ذهن اکتیو انسان روزانه بارها و بارها به ذهن پرو اکتیو مراجعه می کند و حاصل آن تصمیم ها ،اقدامات و واکنش های مورد نیاز موقعیت هاست . 

احتمالا برای شما هم پیش آمده که یک زمانی به صورت کامل بر روی دانش مربوط به یک موضوع تسلط کامل داشتید ولی به مرور زمان بسیاری از مفاهیم آن را به فراموشی سپردید. دلیل آن اینست که دانش هایی که در ذهن پرواکتیو بکارگیری نمی شوند جای خود را به دانش های جدیدی می دهند که از ذهن اکتیو به آن وارد شده اند . گنجایش ذهن انسان نامحدود است ، لکن در صورت عدم بکارگیری دانش و خرد موجود در ذهن پرواکتیو، ظرفیت برای دانش ها و خردهای جدید باز می شود . 

🔺  

بهترین زمان برای تصمیم های مهم کاری و زندگی ،صبح اول وقت یا بعد از یک استراحت مناسب است،چرا که هم ذهن اکتیو و هم ذهن پرواکتیو در بیشترین و بهترین زمان بازدهی قرار دارند . حتی الامکان سعی کنیم در اواخر وقت کاری و شبها موقع استراحت از جر و بحث کردن بپرهیزیم چرا که در این مواقع به دلیل کاهش راندمان ذهن اکتیو ، پتانسیل بروز خطاهای پرهزینه بالاست .البته در کل جر و بحث کردن خوب نیست!


۹۵/۱۱/۱۷
حسن مهرورز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی