مدیریت کسب و کار

✔️ گردآوری و تولید محتوا در زمینه توسعه مهارتهای مدیریت کسب و کارها

مدیریت کسب و کار

✔️ گردآوری و تولید محتوا در زمینه توسعه مهارتهای مدیریت کسب و کارها

معیارهای شناسایی انسان های متفکر چیست!؟

پنجشنبه, ۲۸ بهمن ۱۳۹۵، ۱۰:۵۹ ق.ظ


🔻

اگر بتوانیم معیارها و چارچوبی برای متفکر بودن تعریف کنیم و همواره خود را با آن اندازه بگیریم ، به صورت منسجم و ساخت یافته ای می توانیم به پیشرفت ذهنی و قوه تعقل خویش امیدوار باشیم تا اینکه بدون اندازه گیری و مبنا گیری فکر کنیم . 


مسائلی که ما روزانه با آن سروکار داریم همگی پارامترهای ورودی برای ذهن جهت تفکر ایجاد می کنند . بعضی از آنها از انتهای یک فکر دیگر به صورت زنجیروار شروع می شوند و بدون هیچ نتیجه ای به پایان می رسند ! برخی دیگر بر اساس وقوع یک رویداد شروع می شوند و برخی نیز در بازه های زمانی منظم یا نامنظم به ذهن خطور می کنند.


به نظرم می آید ما زمانی می توانیم بگوئیم آدم متفکری هستیم که از فرآیند تفکر، خروجی با ارزش افزوده دریافت کنیم . این فرآیند که همچون دیگر فرآیندها شامل اجزاء ورودی-پردازش-خروجی و کنترل است بدین صورت آغاز می شود که ذهن انسان دنبال ورودی برای تفکر می گردد و بعد از دریافت آن و با مکانیزم ترکیب سوژه ها پردازش خود را آغاز کرده  و در نهایت خروجی به عنوان نتیجه تفکر به دنبال خواهد داشت .متاسفانه خروجی بسیاری از تفکرات اغلب ما تهی است و اساساً عملیاتی به اسم کنترل نیز وجود ندارد!


اگر بخواهیم با رویکرد کارائی و اثربخشی به فرآیند فکر کردن بپردازیم ،بهتر است بگوئیم که برای حصول بهره وری در زمینه تفکر، ابتدا بایستی به اثربخشی آن دست پیدا کنیم و تازه بعد از آن که مطمئن شدیم خروجی تفکر ما تهی نبوده و یک خروجی با ارزش بوده ،آن موقع به سراغ کیفیت فکر کردن برویم تا بتوانیم نتایج با ارزش تری از فکر کردن دریافت کنیم . همین الان از خودتان بپرسید: چند درصد تعداد دفعات فرآیند تفکر شما خروجی داشته و تهی نیست؟!


کاملاً بدیهی است که کسی که به فکر اثربخشی و کارائی در فرآیند تفکر است ،خیلی زودتر و سریعتر از دیگران به عنوان یک انسان عاقل و دانشمند شناخته می شود و دستیابی به این مهم نیز ربطی به سن و سال ندارد . 


پس اثربخشی در تفکر یعنی کسب نتیجه و خروجی با ارزش از آن و کارائی در تفکر یعنی اینکه بتوانیم همان خروجی ها را به صورت بیشتر ، بهتر،سریعتر و کم هزینه تر بدست بیاوریم  .


به نظرم سه معیار زیر چارچوب مناسبی است برای آن دسته از افرادیکه می خواهند بدانند آدم متفکری هستند یا خیر . 


1- برای هر چیزی که یاد می گیرید سعی کنید سئوالاتی مطرح کنید که تا به حال کسی مطرح نکرده است و یا به گوش شما نخورده است .(به نظرم حداقل 7 سئوال اساسی با تکنیک 5W2H)  

2-برای همان سئوالها و سئوالاتی که دیگران پرسیدند،لیکن هنوز پاسخی به آنها داده نشده است ،سعی کنید جواب پیدا کنید و دوباره برای همان جواب ها گام اول را تکرار کنید . 

3-با توجه با اینکه مجموعه هستی مجموعه ای متشکل از ساختارهای سیستمی است ، قطعاً نگرش و رویکرد تفکر سیستمی چارچوبی بسیار قوی در درک جامع مفاهیم است . 


به صورت خلاصه به نظرم سئوال و جواب با رویکرد تفکر سیستمی در مورد مفاهیم مختلف، نشانه متفکر بودن است . 


اگر بتوانیم این کار را بکنیم ،یادگیری و درک مفاهیم خیلی عمیق اتفاق می افتد و اشراف بر اکثر زوایای پنهان مسائل بوجود خواهد آمد . 


۹۵/۱۱/۲۸
حسن مهرورز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی